Kelahiran Yesus meliputi pengumuman untuk Maria dari Malaikat Gabriel sampai Yesus mencapai umur 12 tahun dan kematianNya diatas salib. Kitab suci kebanyakkannya diambil dari injil Lukas dan injil Matius, serta beberapa kitab dari Perjanjian Lama.

Malaikat Gabriel bercakap kepada Maria tentang kelahiran Yesus, Lukas 1:26-38

Malaikat Gabriel memberitahu Maria yang dia akan melahirkan seorang bayi, dan hendaklah menamakan dia Yesus. Dan juga Elisabet sepupunya telah hamil enam bulan. Maria dalam menjawab malaikat itu memanggil dirinya hamba Allah yang maha tinggi. "Saya hamba Tuhan", dalam bahasa Yunani hamba ialah bon ubat. Dalam bahasa Ibrani Gabriel maksudnya Allah yang maha kuasa.   Bacaan lanjut »

Malaikat Gabriel bercakap kepada Maria tentang kelahiran Yesus, Lukas 1:39-40

Dan Maria memahami dan teruja kerana Malaikat Gabriel baru memberitahunya bahawa dia sedang mengandung. Dia melawat Elisabet serta-merta untuk berkongsi berita beliau. Dalam bahasa Ibrani Maria bermakna pahit. Yusuf berkahwin Maria yang melahirkan Yesus. Maria dan Yusuf adalah dari keturunan Raja Daud. Maria seperti suaminya Yusuf kedua-duanya dari suku Yehuda. Pasangan itu sudah berkahwin, pada zaman Yesus, dari hari pertunangan.   Bacaan lanjut »

Elisabet mendapat lawatan dari Maria, Lukas 1:41-45

Elisabet menyambut Maria, sepupunya, ke rumahnya. Elisabet sedang mengandung enam bulan dan bayinya melonjak kegembiraan bila mendengar suara Maria. Dalam bahasa Ibrani Elisabet bermaksud – “Allah adalah Sumpahku”. Elisabet adalah isteri Zakharia dan kedua-duanya dari suku Lewi suku imam Israel. Elisabet (Allah adalah Sumpahku) seperti suaminya Zakharia (Tuhan ingat) adalah daripada suku Lewi.   Bacaan lanjut »

Maria menyanyi lagu pujian kepada Allah, Lukas 1:46-56

Salah satu cara adalah Elisabet mungkin saudari Yusuf. Yusuf dengan berkahwin dengan Maria kalau Maria tidak mempunyai saudara laki-laki akan diangkat oleh bapa Maria sebagai anak lelakinya supaya warisan yang diberi kepada Maria akan kekal dalam keluarga Maria. Lihat anak-anak perempuan Zelafehad – Bilangan 36:1-12. Dalam bahasa Ibrani Miriam atau Maria bermaksud: pahit.   Bacaan lanjut »

Seorang malaikat Tuhan menampakkan diri kepada Yusuf di dalam mimpi, Matius 1:18-25

Seorang malaikat Tuhan memperlihatkan diri kepada Yusuf dalam mimpi. Beliau berkata, “Ambil Maria sebagai isterimu.” Apabila Yusuf terjaga dia melakukan apa yang diperintahkan malaikat kepadanya. Dari ini Maria dan Yusuf sampai ke Betlehem dimana kelahiran itu berlaku. Dalam bahasa Ibrani Yusuf bermaksud – penambah. Dalam Alkitab nama Yusuf pertama kali disebut sebagai anak kesebelas Yakub, dan yang pertama dari Rachel.   Bacaan lanjut »

Yusuf pergi the Betlehem, Lukas 2:1-4

Yusuf mengambil Maria ke Betlehem, kerana semua lelaki terpaksa pergi ke kampung halaman mereka untuk didaftarkan. Ini diperlukan oleh banci Rom di Israel yang diduduki untuk tujuan percukaian. Orang-orang Roma mengadakan banci, atau kiraan kepala, setiap empat belas tahun. Dalam bahasa Ibrani Yusuf bermaksud: – penambah. Yusuf dan Maria kedua-duanya keturunan Raja Daud. Keluarga diraja Israel.   Bacaan lanjut »

Maria mengembara dengan Yusuf diatas keldai, Lukas 2:5

Pada masa kelahiran Yesus, orang mengembara berjalan kaki atau atas haiwan atau dalam dua roda. Perjalanan dari Nazaret ke Betlehem mengambil empat ke enam hari melalui trek yang kasar dengan haiwan liar dan perompak-perompak. Orang biasanya mengembara dalam kumpulan untuk perlindungan mereka sendiri. Keldai adalah haiwan yang biasa digunakan untuk membawa beban dan masih dipakai di banyak negara sampai ke hari ini.   Bacaan lanjut »

Yesus bayi yang baru lahir, Lukas 2:6-7 dan Matius 1:18-25

Pekan itu penuh dengan orang kerana banci Roma. Terdapat juga mungkin perayaan Yahudi berlaku pada masa yang sama. Salah satu dari beberapa tempat persendirian yang ada untuk kelahiran Yeus adalah dimana haiwan ditempatkan. Selepas Dia dilahirkan, Maria membungkusiNya dengan kain lembut dan meletakkan Yesus didalam palungan haiwan yang menjadi tempat tidur atau buaianNya.   Bacaan lanjut »

Para gembala berjaga, Lukas 2:8-12 dan 2:15-20

Interaksi para gembala dan para malaikat. Para gembala adalah orang pertama untuk melihat Yesus. Sebab mengapa mereka berada disana menjaga kambing biri-biri mereka pada waktu malam dan apa kegunaan kambing biri-biri tersebut, adalah satu perkara yang menarik untuk dibincangkan. Para gembala tinggal di kawasan terbuka menjaga kambing biri-biri mereka. Mereka kenal kambing biri-biri mereka dengan nama,   Bacaan lanjut »

Para malaikat memuji Allah untuk kelahiran Yesus, Lukas 2:13-14

Para malaikat menyanyikan lagu-lagu pujian kepada Allah untuk kelahiran Yesus. Satu daripada malaikat bercakap dengan para gembala. Kemudian, banyak malaikat mula menyanyi lagu-lagu pujian kepada Allah tentang kelahiran Yesus. Allah seringkali menggunakan para malaikat untuk mengumumkan peristiwa-peristiwa penting dan banyak kali digunakan untuk melindungi Israel. Para gembala menjumpai Yesus sebagai seorang bayi yang baru lahir.   Bacaan lanjut »

Yesus pada umur 40 hari telah dibawa ke bait Suci, Lukas 2:22-24

Yesus dibawa ke Bait Suci di Yerusalem untuk istiadat keagamaan penebusan Yahudi ketika dia berumur 40 hari. Upacara ini merupakan upacara wajib bagi kanak-kanak lelaki sesuai dengan hukum Musa. Kitab Suci mengatakan sepasang burung merpati atau dua ekor burung tekukur adalah satu cara mengatakan Maria mungkin tidak kaya dan mampu membawa seekor anak domba. Juga anak lelaki sulung perlu ditebus. Lihat Bilangan 18:14-16.   Bacaan lanjut »

Simeon memberkati Yesus, Lukas 2:25-35

Simeon menjumpai dan mempunyai beberapa perkataan untuk Yesus. Simeon, nabi, adalah seorang lelaki yang sangat tua yang telah diberitahu oleh Allah, ia akan melihat Yesus sebelum meninggal dunia. Simeon seperti banyak orang Yahudi sedang menunggu ketibaan Mesias. Apabila Simeon melihat Yesus dia mengambil Yesus ditangannya dan memuji Allah. Lihat bacaan dibawah dari ayat-ayat 29-32 dan ayat-ayat 34-35.   Bacaan lanjut »

Anna, nabiah, Lukas 2:36-38

Anna mempunyai beberapa perkataan mengenai kehidupan Yesus. Anna seorang wanita tua yang sangat setia yang tinggal di Bait Suci, dan menghabiskan hari beliau berpuasa dan berdoa. Anna seperti banyak orang Yahudi sedang menunggu ketibaan Mesias. Beliau berkata bayi ini adalah Mesias yang ditunggu setiap orang. Dalam bahasa Ibrani Anna dan Hannah: bermakna anugerah atau rahmat.   Bacaan lanjut »

Orang Majus mengembara dari timur untuk mencari Yesus, Matius 2:1-2

Orang Majus mengikuti bintang untuk mencari Yesus. Orang Majus sering dipanggil orang-orang bijaksana, mengembara dari timur untuk mencari Yesus. Mereka tiba beberapa ketika selepas kelahiranNya. Orang Majus mungkin datang dari kawasan yang kini kita panggil Iraq. Jika mereka datang dari sana, ia adalah tempat Danial dulu menetap. Kadang-kadang dipanggil tiga raja, namun Alkitab tidak memanggil mereka sedemikian.   Bacaan lanjut »

Herodes mendapat lawatan daripada orang Majus, Matius 2:3-8

Herodes yang Hebat amat terganggu dengan lawatan orang Majus ini. Orang Majus atau orang bijaksana, memberitahu Herodes bahawa mereka telah datang untuk menyembah bayi yang dilahirkan untuk menjadi Raja. Raja Herodes yang kejam, yang dilantik Roma, takut yang dia akan diganti oleh seorang Raja, tidak lain tidak bukan bayi Yesus. Herodes walaupun memerintah Israel bukan seorang Yahudi walaupun salah seorang isterinya orang Yahudi.   Bacaan lanjut »

Orang Majus mengikuti bintang sampai ke rumah, Matius 2:9-10

Orang Majus juga dikenali sebagai Orang-orang Bijaksana, mengikuti bintang pembimbing dan tiba di rumah Yesus. Beliau kini berusia sembilan ke lapan belas bulan. Orang Majus menjumpai kanak-kanak yang lebih tua dari bayi yang baru dilahirkan tetapi masih dibawah umur 2 tahun. Kita tidak tahu jika bintang itu semulajadi atau yang diciptakan oleh Allah untuk tujuan tersebut.   Bacaan lanjut »

Yesus sebagai seorang kanak-kanak di dalam rumah, Matius 2:11-12

Orang Majus menjumpai Yesus di dalam rumahNya dan memberi hadiah mereka iaitu emas, kemenyan dan mur. Dia berumur antara sembilan dan lapan belas bulan. Rumah dimana orang Majus menjumpai Yesus kemungkinan besar di Nazaret Galilea dimana Yusuf mempunyai bengkel, atau di Betlehem atau berhampiran dengannya, tetapi Alkitab tidak memberitahu kita lokasi rumah tersebut.   Bacaan lanjut »

Yusuf membawa Yesus dan melarikan diri ke Mesir, Matius 2:13-15

Malaikat mempunyai mesej untuk Yusuf – Pergi ke Mesir. Herodes mencari Yesus untuk membunuhnya, kerana beliau berfikir bahawa Yesus boleh menjadi Raja dan bukannya beliau. Selepas pemergian orang Majus, Yusuf bermimpi di mana malaikat memberitahu beliau untuk membawa Maria dan Yesus ke Mesir. Mereka berlepas ke Mesir dengan serta merta. Mereka tidak kembali sehingga malaikat itu menyuruh dia berbuat demikian.   Bacaan lanjut »

Herodes yang Hebat merancang bagaimana untuk membunuh Yesus, Matius 2:16-18

Herodes yang Hebat marah kerana orang Majus, atau orang-orang bijaksana, tidak datang semula berjumpa beliau. Dia membuat rancangan untuk membunuh Yesus, yang dilahirkan untuk menjadi Raja orang Yahudi. Dia memerintah pembunuhan semua kanak-kanak lelaki dibawah umur dua tahun dalam radius 16km atau 10 batu dari Betlehem. Senat Rom melantik Herodes, seorang Idumea, sebagai raja Palestin pada 37SM. Dia meninggal dunia pada 4SM.   Bacaan lanjut »

Pulang dari Mesir ke Nazaret, Matius 2:19-23

Selepas Raja Herodes meninggal dunia, malaikat dari Tuhan memberitahu Yusuf untuk membawa Maria dan Yesus kembali ke rumah di tanah Israel. Yesus berumur diantara dua dan lima tahun. Yusuf mengetahui yang seorang raja jahat memerintah Yudea dan diberitahu dalam mimpi untuk pergi ke Nazaret di Galilea. Dengan demikian terlaksanalah apa yang dikatakan oleh para nabi: “Yesus akan dipanggil orang Nazaret” walaupun dia dliahirkan di Betlehem.   Bacaan lanjut »

Yesus berusia kira-kira dua belas tahun, Lukas 2:14-52

Selain daripada fakta ringkas bahawa Yesus hidup di Nazaret dengan ibu-bapaNya, satu-satunya rekod alkitabiah hidup-Nya sebagai remaja adalah penerangan mengenai satu perjalanan tahunan keluarga ke Yerusalem untuk perayaan Paskah. Yesus berusia kira-kira dua belas tahun pada waktu dia meninggalkan kumpulan keluarga dan tinggal dibelakang untuk tutorial dengan ahli-ahli falsafah dan ulama di Bait Suci, yang kagum dengan tahap pengertian kanak-kanak itu.   Bacaan lanjut »

Salib masih akan datang lihat Lukas dan Matius

Tujuan utama Yesus ke dunia adalah membuka jalan untuk kita kepada bapa. Tujuan utama kehidupan Yesus adalah supaya dia mati di atas salib dan kemudian dibangkitkan dari antara orang mati. Kebangkitan ini membolehkan kita untuk mengakses Allah, BapaNya. Dalam Kejadian 3:14-15 Allah berfirman kepada Iblis (atau Syaitan) yang dia akan dikalahkan dan AnakNya Yesus akan memenangi peperangan antara Iblis (atau Syaitan) dan Allah di atas manusia.   Bacaan lanjut »

Kelahiran Yesus meliputi pengumuman untuk Maria dari Malaikat Gabriel sampai Yesus mencapai umur 12 tahun dan kematianNya diatas salib. Kitab suci kebanyakkannya diambil dari injil Lukas dan injil Matius, serta beberapa kitab dari Perjanjian Lama.